مریم علی‌پور

کلاس جستارنویسی جستارخوانی

جستارخوانی بهترین کلاس برای جستارنویسی

کتاب صوتی لذتی که حرفش بود از پیمان هوشمند‌زاده را در مسیر گوش می‌دهم. این کتاب جستارهایی است درباره طبیعی بودن، فراموشی، سکوت، خیال، لذت و ترس از برهنه بودن. به خانه که می‌رسم هوس می‌کنم بنشینم از  روزی که گذرانده‌ام بنویسم. خواندن و شنیدن جستار و روایت‌های شخصی همیشه چنین احساسی را در من برمی‌انگیزد، میل به روایت خویشتن را. به این فکر می‌کنم بهترین کلاس برای جستار‌نویسی، ‌جستارخوانی است. قبلا از فواید جستارنویسی نوشته‌ام، اما حالا می خواهم از فواید جستارخوانی بنویسم، این کلاس درس بی‌‌نظیر برای روایت خویشتن.
“پیش از آن که هر کاری را شروع کنید می‌بایست به واسطه مطالعه طولانی و پرمشقت، دوره کارآموزی خود را طی نمایید.”

با نظم و ترتیب یک جا نشسته!

اول اینکه وقتی شما جستار می‌خوانید یاد می‌گیرید که چطور استدلال‌ها و دلایل منطقی را به شیوه‌ای دل‌چسب و موثر کنار هم بچینید. شما از سبک نگارش نویسنده می‌آموزید که چطور با آوردن مثال‌های مختلف و بیان تجربه‌های خودتان آن استدلال‌ها را به شیوه‌ای قوی و مستحکم ارائه دهید.
“بازگویی تجربیاتمان کافی نیست، ما بایستی آن‌ها را سنجیده و دسته‌بندی کنیم؛ همچنین باید آن‌ها را خلاصه کرده و عصاره‌شان را بگیریم تا در نهایت دلایل منطقی و نتایج محتمل آن‌ها را استخراج نمود.”

فرشته‌ الهام

جستارها سرشار از ایده و الهام هستند. جستارنویس‌ها با باریک‌اندیشی فراوان درباره لایه‌های عمیق و فلسفی زندگی می‌اندیشند و می‌نویسند. خواندن جستارها می‌تواند الهام‌بخش باشد برای غورکردن و اندیشیدن درباره‌ی مسائل ژرف زندگی. مثلا فصل صمیمیت از کتاب جستارهایی درباب عشق آلن دوباتن را می‌خوانید و بعد به احتمال خیلی زیاد کلی ایده به ذهنتان می‌رسد تا از تجربه‌ها و افکار خودتان درباره صمیمت و سایر مفاهیم هم‌جوار با آن بنویسید.

اشاره کن که بشکفم حتی در این یخ‌بستگی!

جستارنویس‌ها به خوبی می‌توانند از نقل‌قول‌ها و اشارات ادبی در نوشته‌هایشان استفاره کنند. این می‌تواند الگوی خوبی برای شما باشد تا بتوانید یاد بگیرید که چطور با ظرافت و هوشمندی تمام  از آثار دیگران در نوشته‌هایتان استفاده کنید و هر جای متن که دلتان خواست به جملات الهام‌بخش و اشعار دل‌نشین مرتبط با موضوع نوشته‌هایتان اشاره کنید.

به صدق کوش که آفتاب زاید از نفست…

نویسندگانی که جستارهای شخصی می‌نویسند اغلب با بدون پرده‌پوشی و با صداقت تمام افکار و احساسات خودشان را بیان می‌کنند‌. خواندن اینجور نوشته‌های خالصانه به شما هم کمک می‌کند تا شهامت خاصی را برای بیان شفاف، روراست و خالصانه‌ی خودتان پیدا کنید.
جستارخوانی به غیر این‌ها فوایدی دیگری هم دارد. یک شاعر نمی‌تواند شعر بگوید و از خواندن آثار شاعران دیگر غافل باشد، یک جستارنویس هم همین‌طور. پس اگر به جستار نویسی علاقه‌‌ دارید، سعی کنید همیشه یک کتاب جستار دم‌دستتان باشد و وقت‌ و بی‌وقت آن را بخوانید. البته که بهتر است آب را از سرچشمه بنوشید و سراغ جستارنویس‌های بزرگی مانند میشل‌دومنتین، محمد قائد و نظایر این افراد بروید.
راستی! خواندن جستار برای شما فایده‌ای داشت؟ اگر دوست داشتید از جستارهای محبوبتان هم در قسمت نظرات برای من بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *